MRTV-4 apologises over “Rakhine Tatmadaw” report

By THOMAS KEAN | FRONTIER

YANGON — Broadcaster MRTV-4 has issued a grovelling apology to the Tatmadaw for its word choice in a report yesterday on conflict in Rakhine State.

The news item concerned recent fighting between the Tatmadaw and Arakan Army that had forced 1100 people to flee their homes. The two armed groups have clashed repeatedly since April 16.

The military’s True News Information team issued a statement shortly after the broadcast, complaining that MRTV-4 had referred to the Tatmadaw as “government forces”, and the Arakan Army as “Rakhine Tatmadaw”.

The team “strongly denounced” the report, which it said could potentially defame the Tatmadaw and appeared to be supportive of the AA. It said the broadcaster had not followed media ethics and called on the “officials concerned” to take action.

Support more independent journalism like this. Sign up to be a Frontier member.

MRTV said this morning that the mistakes were due to the “weakness” of its editorial team.

“We didn’t mean to harm the image of the Myanmar Tatmadaw. It was only because of the editorial team,” the statement said. “We humbly apologise to all Tatmadaw personnel because of our mistakes.”

Since being set up more than a year ago, the Tatmadaw’s True News Information team has regularly targeted the private sector media for perceived errors in its reporting.

MRTV-4 is a free-to-air channel that was set up in 2004. At the time it was publicised as a joint venture between Forever Group and the Ministry of Information.

However, in 2014 Ministry of Information director general U Tint Swe insisted MRTV-4 was privately owned and had never been a joint venture, despite operating from Myanmar Radio and Television compound on Pyay Road and employing Ministry of Information staff.

U Tint Swe said MRTV-4 paid a revenue-based monthly licence fee to the government that amounted to about K150 million in 2014.

By Thomas Kean

By Thomas Kean

Thomas Kean has been working in Myanmar as a journalist and editor since 2008. Before joining Frontier in May 2016, he edited the English edition of the Myanmar Times for six years.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

More stories

Latest Issue

Stories in this issue
Respect the election result, but don’t gloss over the flaws
The large turnout on November 8 powerfully demonstrated society’s commitment to democracy, but this should not overshadow deep flaws in the electoral process that threaten to undermine future progress.
Image, strategy and friends with money: How the NLD did it again
Trust in Aung San Suu Kyi, a tight social media strategy and help from business leaders were among the factors behind the National League for Democracy’s landslide election win.

Stay on top of Myanmar current affairs with our Daily Briefing and Media Monitor newsletters

Our fortnightly magazine is available in print, digital, or a combination beginning at $80 a year

Sign up for our Frontier Fridays newsletter. It’s a free weekly round-up featuring the most important events shaping Myanmar